Handelsbetingelser

Bestilling

Alle priser er i norske kr. og inkl. 25 % MVA samt alle avgifter, toll m.m. Avtaler på nettsiden kan kun inngås på norsk. Sortiment og priser endres løpende og uten varsel. Du er dog alltid sikret den avtalte pris på bestillingstidspunktet.

      • Vi tar forbehold for MVA- og avgiftsendringer
      • Vi tar forbehold for prisfeil og utsolgte varer

Betaling

          • Betaling kan skje med MasterCard, VISA, VISA ELECTRON, Diners, Maestro, JCB Card, Santander (på kjøp over 3000 NOK) og Faktura (på kjøp over 5000 NOK).
          • - Velger du å betale med Santander, blir din ordre satt i gang, så snart søknaden er kredittvurdert av Santander. Du vil deretter motta en ny ordrebekreftelse. Dette kan ta opp til en uke.
          • Faktura tilbydes til bedrifter med et org-nummer og i noen tilfeller skal du forhånds-betale for din ordre med en aconto-betaling, før ordren settes i gang. En faktura/kvittering blir sendt på e-post, når varene er sendt. Fakturaen kan ikke endres etterfølgende, så det er viktig at informasjonen er riktig fra start. Er du en kommune, kan vi tilby en EHF-Faktura. Ta kontakt om dette er ønskelig.
          • Du har ingen selvrisiko i tilfelle av at kortet ditt blir misbrukt i en nettbutikk som be-nytter SSL (Secure Socket Layer) i betalingssystemet. Data du sender i forbindelse med kjøp, betalt med betalingskort, er krypterte (SSL) og hverken UNIGgardin eller andre har mulighet for å lese dataene.
          • Betaler du med kort ved bestilling, blir summen reservert først og beløpet for varene trekkes først når varene sendes fra UNIGgardin. Det kan aldri trekkes et større beløp enn det du har godkjent ved kjøpet. Fakturaen som kommer på e-post, kan derfor anses som en kvittering og skal ikke betales.
          • Vennligst vær oppmerksom på at ved betaling med internasjonalt betalingskort, reserveres beløpet med det samme. Pengene er reservert på ditt kort eller konto inntil*:
          • 1) vi hever beløpet, når vi sender varen, eller

 

            2) inntil pengene blir frigitt ifølge avtale med din kortutsteder.



          *Du kan lese mere om reglene for dit spesifikke kort hos din kortutsteder

 

 

Forsendelse og levering

  • Leveringstiden er angitt på det pågjeldende produktet. Det kan dog i visse situasjoner forekomme forlenget leveringstid.
  • På alle kjøp pålegges et fraktgebyr. Fraktgebyret dekker alle frakt- og ekspedisjonsomkostninger.
  • Vær oppmerksom på at ved bestilling av mer en 1 produkt kan det være flere leverandører. Dette kan medføre at ordren blir levert i flere omganger.
  • Pakkene sorteres etter størrelse på terminalen og derfor kan leveransen blir levert i flere omganger, selv om det er fra samme leverandør. (F.eks. ved bestilling av lamellgardiner vil skinnene og lamellene sendes i separate pakker) Større og lange pakker kan ta lenger tid å levere enn de små pakker.
  • Er en vare forsinket fra produsenten vil du, så vidt mulig, få beskjed via e-post eller telefon.
  • Varene leveres til deg og er du ikke hjemme, vil pakken bli levert til nærmeste post i butikk. Pakker over 200 cm tas med tilbake til utkjøringslageret, og blir forsøkt levert på nytt etter avtale.
  • Når du mottar varen fra fraktfirmaet er det viktig at du undersøker emballasjen for evt. skader. Hvis det er synlige skader på emballasjen, skal pakken tas imot og åpnes, og en reklamasjon skal oprettes om produktet er skadet. Dette gjøres inne på vår hjemmeside.
  • Alle våre pakker leveres med Bring. Bring har en liggetid på 7 dager, post i butikk, men det er mulig å anmode om forlenget liggetid på opp til i alt 14 dager. Du kan anmode om forlenget liggetid via Brings nettside, som du får en link til via beskjeden du mottar på e-post og sms.
  • Ved forgjeves levering, eller manglende avhenting i Post i Butikk, forbeholder vi oss retten til å fakturere kunder eventuelle omkostninger for returforsendelser eller gjenleveringer. Hjemlevering til fortauskant. Dvs. fortau, innkjørsel - hvor bilen kan stoppe, nærmest mulig din bolig. Det bæres ikke inn i huset, eller opp i leiligheten.

 

Befaring

Befaring er en tilleggstjeneste som vi tilbyr våre kunder. Når du booker befaring, får du:

  • Presentasjon av stoffprøver i ditt eget hjem
  • Oppmåling av en profesjonell konsulent
  • Tilbud på gardiner
  • Tilbud på montering (Du velger selv om vi, eller du skal sette dem opp)
  • GARANTI PÅ OPPMÅLINGEN: Vi garanterer at målene som konsulenten måler er riktige. Du unngår da å sitte igjen med noen gardiner som ikke kan brukes. Befaringen er gratis. Etter befaringen vil du motta et tilbud via e-post.
  • UNIGgardin garanterer at alle dimensjoner passer til vinduene dine. Du er ansvarlig for å kontrollere fargen/stoffvalget.

 

Angrerett

  • Ifølge forbrukeravtaleloven er det 14 dagers angrerett, men da våre produkter fremstilles spesielt etter dine behov, bortfaller angreretten når tilpasningen påbegynnes. Når du godkjenner kjøp på hjemmesiden og aksepterer våre salgs- og leveringsbetingelser, aksepterer du samtidig at tilpasning kan påbegynnes og at angreretten dermed bortfaller. Angrer du kjøpet vil vi be deg om å kontakte oss snarest mulig, og vi vil forsøke å stoppe ordren og dermed heve kjøpet for deg.
  • Dog gjelder det for visse VELUX-produkter at det er 14 dagers angrerett fra den dagen du mottar varen. Du skal derfor innenfor denne fristen, informere oss om dette på e-post: info@uniggardin.no eller telefon: 21 93 06 14. Heretter får du anvist en adresse hvortil varen skal sendes. 
  • Retur er betinget av at varen returneres ubeskadiget og i ubrutt, original emballasje. Unntak: Reservedeler og spesialbestilte varer kan ikke returneres.
  • Du kan kun benytte deg av din returrett, så lenge varen returneres i samme stand og mengde, som du mottok den. Varens salgsverdi må ikke forringes. Hvis varen blir skadet eller forringet og det skyldes manglende eller for dårlig innpakning, så mister du din angrerett. Dette gjelder også hvis originalemballasjen er bortkommet.
  • Når du returnerer noe, må du benytte den originale salgsemballasjen fra produsenten og deretter pakke varen forsvarlig inn i korrekt fraktemballasje. Du må ikke klistre merkater eller skrive direkte på produsentens salgsemballasje. Dette skal skje på fraktemballasjen. Du har selv ansvaret for at varen kommer frem i hel stand og du betaler selv fraktkostnadene. Ved kjøp av VELUX-produkter er den intakte originale emballasjen alltid en vesentlig del av varens verdi. Emballasjen må derfor alltid sendes med i retur, for at betingelsene for at angreretten gjelder er oppfylt.
  • Gebyret utgjør 20 % av fakturert varekost. + returfrakt på kr 500,- per ordre.Returgebyret dekker delvis de merkostnader som påløper ved å håndtere og gjennomføre en gjendistribusjon av allerede leverte VELUX produkter. VELUX Norge bestiller transport for henting. Varene skal hentes på den leveringsadressen som står på fakturaen.
  • Når VELUX har mottatt varen i retur og kontrollert at den lever opp til betingelsene for at angreretten kan benyttes, sender vi deg pengene tilbake. Dette kan ta 14 dager eller mer.
  • Retur av varer skal alltid på forhånd godkjennes og avtales med UNIGgardin AS. Alle returvarer skal dokumenteres med foto som sendes til info@uniggardin.no. Varer som blir returnert uten forutgående returtavle, vil ikke bli kreditert.

 

Oppmålingsforsikring - Fullstendige vilkår

  • Beskrivelse av forsikringstjenesten

    • Hvis kunden kan påvise at de leverte gardinene fra UNIGgardin A/S er for brede (bredde) til å passe i vinduskarmen eller ikke høye (høyde) nok til å ha den funksjonen som gardinen er tiltenkt, vil UNIGgardin A/S bytte gardinene gratis. Det eneste kunden skal betale, er en eventuell prisforskjell mellom den opprinnelige gardinen og erstatningsproduktet.
    • Oppmålingsforsikringen dekker alltid hele ordren, og det er ikke mulig for kunden å til- eller fravelge individuelle produkter i ordren.
    • Oppmålingsforsikringen dekker alle UNIG BASIC, BASIC+, LUX, LUX+ og PREMIUM produkter.
    • UNIGgardin A/S har rett til, uten grunn, å ikke tilby forsikringstjenesten på en bestemt ordre.
    • Oppmålingsforsikringen dekker alle produkter i ordren, men hvert produkt skal reklameres separat og vil bli håndtert individuelt. Det er ikke mulig å kreve samlet bytte av hele ordren.
  • Oppmålingsforsikringen dekker ikke

    • Beskadigede produkter. Disse vil bli utelukket fra forsikringsdekningen. Det er kundens ansvar å sikre at gardinene returneres til UNIGgardin A/S i uskadet stand.
    • Feil farge, type, modell eller andre egenskaper i tillegg til de feilmålene som er beskrevet.
    • Gardiner som er for smale (bredde) eller for høye (høyde).
    • Byttede gardiner.
    • Forsikringen kan bare brukes én gang per gardin.
  • Hvordan tegnes oppmålingsforsikringen?

    • Oppmålingsforsikringen tegnes for hele ordren ved å legge den til i handlekurven sammen med de ønskede gardinene.
  • Begynnelsen på forsikringsperioden

    • Oppmålingsforsikringen gjelder fra det tidspunktet den legges til i ordren, og når hele ordren er betalt til UNIGgardin A/S.
    • Oppmålingsforsikringen kan ikke angres av kunden etter denne perioden. UNIGgardin A/S kan bestemme og trekke forsikringstjenesten tilbake ved å annullere ordren og varsle kunden om dette.
  • Opphør av forsikringsperioden

    • Oppmålingsforsikringen utløper 30 dager etter at ordren er blitt levert til kunden.
  • Maksimal forsikringssum

    • Oppmålingsforsikringen dekker bare ordrer opptil 20.000 NOK. Forsikringen kan tegnes for ordrer på over 20.000 NOK, men bare gardiner som til sam-men utgjør en verdi på høyst 20.000 NOK vil bli byttet.
    • Forsikringspris

      • Prisen på oppmålingsforsikringen fastsettes til dagspris av UNIGgardin A/S. Prisen på oppmålingsforsikringen kan ses i handlekurven og er lett tilgjengelig for kunden.
      • UNIGgardin A/S forbeholder seg rett til å ikke opplyse om metoden for å fastsette forsikringsprisen og har variable priser for alle ordrer og produkter.
  • Bytte av gardiner
        • Kunden oppretter en reklamasjon på https://www.uniggardin.no/content/30-rma, der feilen beskrives, bilder vedlegges som dokumentasjon og kunden varsler at en ønsker å benytte seg av oppmålingsforsikringen. Det er ikke et krav at gardinen er forsøkt montert i vinduet, men det skal fremgå tydelig av bildedokumentasjonen at gardinen er for bred til å passe i vinduskarmen eller ikke langt nok til å ha den funksjonen som gardinen er tiltenkt.
        • Kunden avventer at UNIGgardin A/S behandler forsikringssaken. UNIGgardin A/S holder kunden løpende informert om sakens status og kan eventuelt be om ytterligere dokumentasjon i saken. De gardinene som er godkjent som dekket av oppmålingsforsikringen, returneres til: UNIGgardin A/S, Lindholm Havnevej 27 1., DK-5800 Nyborg, Danmark. Kunden betaler returfrakt til UNIGgardin A/S.
        • Kunden må akseptere og betale en eventuell prisforskjell mellom den opprinnelige og nye gardinen via det tilbudet som UNIGgardin A/S sender til kunden.
        • Prisforskjellen beregnes ut fra aktuelle dagspriser på gardiner, som kommer frem på www.uniggardin.no. Når gardinene er ankommet til UNIGgardin A/S og en eventuell prisforskjell er betalt, sender UNIGgardin A/S bytteordren til produksjon. Deretter vil det ikke lenger være mulig å foreta endringer.
        • UNIGgardin A/S sender gardiner med de nye målene til kunden. Leveringstid avhenger av produkttype, modell, farge, dimensjoner, osv. Kunden informeres om forventet leveringstid når denne er opplyst av produksjonen.

 

Reklamasjonsrett:

        • Reklamasjonsretten betyr at du som kunde kan klage over feil og mangler ved produktet som er kjøpt hos oss i 2 år fra mottakelsesdatoen. Det er dog en forutsetning at disse manglene ikke har oppstått som følge av din feilaktige bruk av produktet eller annen skadeforvoldende adferd, som har medført mangelen. Du må reklamere i rimelig tid etter at du har konstatert mangelen. Når du ønsker å reklamere over et produkt, skal du opprette en reklamasjon på https://www.uniggardin.no/content/30-rma, der feilen beskrives og bilder/video vedlegges som dokumentasjon.
        • Som forbruker har man 2 års reklamasjonsrett, noe som betyr at du enten kan få varen reparert, ombyttet, pengene tilbake eller avslag i prisen, avhengig av den konkrete situasjonen. Dette betinger selvfølgelig at reklamasjonen er berettiget.
        • Ved kjøp av produkter av merket UNIG LUX, LUX+ og VELUX har vi valgt å utvide garantien til 3 år.
        • Ved kjøp av produkter av merket UNIG PREMIUM og Kvadrat Ready Made Curtain har vi valgt å utvide garantien til 5 år.

Følgende er ikke reklamasjonsgrunnlag:

        • Rullegardiner må bare brukes i den høyden de er bestilt i. Trekkes de for langt ned, vil stoffet falle av rullen.
        • Stoffet slites i sidene pga. feil (skjev) montering.
        • Hvis du ikke har bestilt gratis stoffprøver og du mottar en gardin som ikke lever opp til forventingene basert på bilder på datamaskin/nettbrett/mobil, er det ikke en berettiget reklamasjon.
        • Gardinen kjører for stramt pga. feil montering.
        • Stoff som krøller pga. for løs opprulling. Gardinen må henge i minimum 3 måneder før det rettes opp.
        • Skader ved fjærbetjening hvis den ikke er rullet langsomt opp og/eller sluppet underveis.
        • Hvis gardinen ruller skjevt med fjærbetjening ved en for smal gardin.
        • Vi kan ikke garantere 100 % lystetthet på gardiner med kassett og sidelister og på lysette plissegardiner med 1-lags stoff.
        • For å sikre tilstrekkelig luftsirkulasjon mellom glass og gardin bør minimumsavstanden være 100 mm. En utilstrekkelig sirkulasjon mellom glass og gardin kan gi opphoping av varme og kondensvann, noe som kan skade gardinen. Reklamasjon bortfaller hvis dette skjer.

Hvis du har en klage på kjøpet, kan du kontakte kundeservice her https://www.uniggardin.no/content/30-rma.

Hvis vi ikke klarer å finne en løsning, kan du sende en klage til EU-kommisjonens online klage portal. Du vil finne portalen her: https://ec.europa.eu/consumers/odr/.

 
Gardiner på mål
Gardiner produsert etter dine mål har produksjon margin på +/- 3 mm.
 
Bilder og stoffbeskrivelse
Alle bilder og stoffbeskrivelser er gjort så nøyaktig som mulig. UNIGgardin kan uansett ikke garantere at fargen/nyansen på bildene er identiske med produktets farge. Dette skyldes, at fargen kan variere etter innstillingen av den lokale skjerm/enhet som viser bildene. Bestil derfor alltid stoffprøver for å sikre den riktig farge.
 
Skjøt/Sammensyninger
Det kan forekomme Skjøter/Sammensyinger på Rullegardiner, Liftgardiner og Gardiner.
På rullegardiner større en 165 cm kan det forekomme horisontale skjøter/samlinger i stoffet.
På Foldegardiner og Gardiner som er bredere en stoffets bredde, kan det forekomme en eller flere vertikale skjøter/sammensyinger på gardinet.
 
Rullegardiner
Rullegardiner med en bredde på over 180-200 cm har større beslag enn rullegardiner under 180-200 cm. Vi anbefaler at bredden utgjør minst 50 % av høyden og at maximale høyde er 160 cm, for at unngå at gardinet ruller skjevt.
 
Plissegardiner
  • Hvit Plissegardin kan noen ganger vises gulaktig når den trekkes sammen.
  • Plissegardin skal brukes daglig for at foldene skal forbli. Brukes gardinet ikke daglig risikerer foldene å forsvinne, noe som ikke dekkes av garantien.
  • Ved 1 lags stoff plissegardiner vil det være synlige snorhull. Om man velger lystett stoff, vil det trenge lys gjennom hullene, og derfor er det ikke 100 % mørklegging.
  • For å forhindre glasskader ved montering av gardinen tett inntil glasset, må følgende mini-mumsavstander overholdes:
          - Transparent stoff minst 3 mm.
          - Mørkleggingsstoff minst 5 mm.
          - Duette-stoff minst 20 mm.
 
ADVARSEL – Barn (EN 13120)
 
  • Små barn kan bli kvalt i sløyfen på trekksnorer, kjeder, tape og snorer på solskjerming. De kan også vikle snorer rundt om halsen sin.
  • For å unngå kvelning og innvikling, må ikke små barn få tilgang til snorene.
  • Flytt senger, sprinkelsenger og møbler bort fra snorene på vindustildekkingen.
  • Ikke knyt ledningene sammen. Pass på at ikke ledningene vris og danner en sløyfe.
  • Installer og bruk det medfølgende sikkerhetsutstyret i henhold til installasjonsanvisningene, slik at du reduserer sannsynligheten for et slikt uhell.

Når du velger driftsløsning for barns sikkerhet i din bestilling, vil du bli utstyrt med godkjente beslag for å feste kjetting/snor, og instruksjoner for installasjon.

Hvis barnesikringen på plissegardiner utløses ved f.eks at det dras for hardt i snoren og snoren ryker inn i gardinet, er ikke dette reklamasjonsberettiget. Da har den gjort det den er ment for.

UNIGgardin anbefaler at du følger disse instruksjonene, og velg denne kontroll-løsning for dine gardin produkter.
Ved å akseptere våre vilkår og betingelser samtykker du til UNIGgardin anbefaler at du velger for dine barns sikkerhet kontroll-løsning.

 

Registrering

Informasjonskapsler (Cookies)

www.uniggardin.no anvendes informasjonskapsler (Cookies) med det formålet å optimere hjemmesiden og dens funksjonaliteter.

Informasjonskapsler (Cookies) kan alltid slettes igjen, når det ønskes. I Internett Explorer 9 slettes Cookies under menyen "Verktøy" -> "Sikkerhet" -> "Slett leserlogg" ->” slett” in-formasjonskapsler”.

 

Loggstatistikk

www.uniggardin.no benytter loggstatistikk, noe som betyr at et statistikk-system oppsamler informasjon som kan gi et statistisk bilde av hvor mange besøkende en nettside har hatt, hvor de kommer fra, på hvilken del av nettsiden man forlater det etc.

 

Personlige opplysninger

For at du kan inngå en avtale med oss via nettsiden skal du la deg registrere med følgende personlige opplysninger:

  • Navn
  • Adresse
  • Telefonnummer
  • E-post adresse

Vi foretar registreringen av dine personopplysninger med det formålet å kunne levere varen til deg.

  • Når vi innsamler personopplysninger via vår nettside, sikrer vi at det alltid skjer ved at du avgir uttrykkelig samtykke, slik at du er informert om presis hvilke opplysninger vi innhenter og hvorfor.
  • Personopplysningene registreres hos UNIGgardin og oppbevares i 3 år, hvoretter opplysningene slettes.
  • Vi oppbevarer ikke kundeopplysninger kryptert.
  • Vi transmitterer ikke kundeopplysninger kryptert.
  • Opplysninger videregis ikke til tredjemann.

Som registrert hos UNIGgardin har du alltid rett til å gjøre innsigelse mot registreringen og du har rett til innsikt i hvilke opplysninger som er registrert om deg.

Vår dataansvarlige er Martin Tofft.

Hvis du har mistet din ordrebekreftelse og ønsker en kopi, så kan sende en e-post til: info@uniggardin.no

 

UNIGgardin A/S – Postboks 4691 Nydalen – NO-0405 Oslo
info@uniggardin.no - www.uniggardin.no
ORG: 999 019 129 - Telefon: 21 93 06 14


Cookies policy